Donderdag 06 april 2017
Deze morgen voor dag en dauw vertrokken om de brusselse files te vermijden.  Maar wat gaat Parijs geven qua verkeersknoop ?
Alles valt behoorlijk mee.  Sonia is vrij bedreven in het kaartlezen en het zoeken van alternatieve wegen. We vermijden de périférique…alles loopt vlotjes.

Om 12H verlaten we de autostrade en komen we op bekend terrein.  Met dank aan de vlotte reis kunnen we nog gaan lunchen in Cheu l’Zib in Menetou-Salon.  Een stevige grootmoeders keuken in grootmoeders interieur in het centrum van dit wijndorpje.  Zalig … direct afgekickt van die 600 km achter het stuur.  Een aanrader !

In de namiddag gaan we langs bij het domein Jean Teiller voor een degustatie.  Het wijndomein heeft een goede reputatie in de regio.  De degustatie van sauvignon blanc valt prima mee maar professioneel aankopen kan niet.  De hagel van april 2016 heeft de oogst voor quasi 70% vernield.  Twee kartons voor eigen gebruik kan nog wel… ‘Rencontre’ en ‘Mademoiselle T.’ verdwijnen in de koffer.

Om 17H checken we in bij onze gastheren Christine en Jean-Francois JOLY in Vinon (Recy), ongeveer 8 km ten zuiden van Sancerre.  Hun chambres d’hôte La Maison de Passerelles (verwijzend naar de twee rivierbruggetjes in het gehucht Recy) blijkt een grote gerestaureerde schuur.  Gelijkvloers is zéér ruim en omvat keuken, eetkamer, zithoek en salon in één grote ruimte met lichtkleurige gebakken kalkstenen vloertegels (maar met lage balken… pijnlijk !).  De drie slaapkamers zijn modern romantisch ingericht. Wij slapen in ‘La Rosée’ in een zalig hemelbed en kunnen genieten van een ruime retro badkamer met italiaanse douche.

Vrijdag 07 april 2017
Om 11H hebben we afspraak bij Domaine Tabordet. Na een deugddoend heerlijk ontbijt vertrekken we naar Verdigny.  We worden hartelijk ontvangen door Marie-Laure, echtgenote van Pascal Tabordet. Degustatie verloopt naar wens, ik blijf nog steeds onder de indruk van de prijs-kwaliteit van dit huis voor hun Pouilly-Fumé.  Nog een korte rondleiding … we krijgen voor het eerst het grenenhouten bijgebouw te zien achter de woning.  Perfect geïsoleerd en zeer ruimtelijk.  Hier rusten de flessen en vaten, gebeurt botteling en etikettering.  Nu nog effe nadenken over de bestelling, maar ik maak de afspraak dat ik die per mail zal doorgeven na het WE.

Ondertussen is het 13H en zijn we in het naburige Chavignol aanbeland waar we om 14H30 afspraak hebben bij Domein Vincent Delaporte.  Eerst lunchen we in ‘Au P’tit Goûter’ op 100m van Delaporte.  Kleinschalig en goed bekend bij de locals… dus de ‘place to be’ voor een snelle, lekkere lunch.
Wijndomein Delaporte lekker vinden is als een open deur intrappen. De laatste jaren scoort het domein uitstekend in alle gidsen en wijntijdschriften, dit onder impuls van zoon Matthieu die bij in de ouderlijke zaak is gekomen.  Ook in mijn kelder heeft dit domein zijn plaats, dus ik was zeer blij dat zij akkoord gingen om hun wijnen te importeren.  Drie verschillende cuvées in AOC Sancerre, allemaal afkomstig van percelen in Chavignol met als summum Les Mont Damnés.  Deze tophelling van Chavignol en de ganse Sancerre-regio laat sauvignon blanc zien van zijn meest gastronomische kant … super! Toegegeven, ik heb een zwak voor de cuvée Silex (vroeger Maxime genoemd) die afkomstig van uitsluitend percelen met vuursteen in leem-kalk bodem.  De mineraliteit springt er uit!

Genoeg gewerkt. We keren terug naar onze chambre d’hotes voor een verkwikkende douche en een beetje ontspannende wijnlectuur op het terras in een voorjaarszonnetje.

Om 19h30 steken we onze benen onder tafel in La Pomme d’Or in het centrum van Sancerre. Dit restaurant heeft al jaren een Bib Gourmand van Michelin en heeft ons nog nooit ontgoocheld … ook nu weer niet.

Zaterdag 08 april 2017
We plannen we een stevige wandeling.  Na ons ontbijt vertrekken we naar Sancerre waar we de auto parkeren en om 11H starten we onze 13km lange wandeling.  Door de wijngaarden en via Verdigny gaat het naar Les Monts Damnés.  Nu ervaren we pas hoe steil deze helling wel is, hij bijt flink in onze kuiten. Ook ligt hij pal naar het zuiden en we voelen de weldadige voorjaarzon.  Even een break voor een snelle hap in Bistro des Damnés in het centrum van Chavignol met een flesje Sancerre van Bourgeois, eigenaar van dit etablissement.

Om 16H00 zijn we terug aan onze auto, de wandeling heeft ons deugd gedaan.  Gastronomisch rest ons nog het hoogtepunt van deze degustatietrip.  Restaurant La Tour (1 michelinster) verwacht ons om 19.30. We kiezen voor het volledige zesgangen-degustatiemenu want de prijs is zeer aanvaardbaar (zeker naar belgische normen).

Zondag 09 april 2017
We genieten van ons laatste ontbijt bij onze aimabele gastheren.  We krijgen nog wat huisgemaakte bessencake mee voor onderweg.  Na een hartelijk afscheid hopen we op een vlotte terugreis.  Het verkeer valt weerom best mee en rond 16H arriveren we in Schriek.  Rest alleen nog enkele knopen doorhakken en maandag onze bestelling doormailen.